فاطمه معصومی؛ حسن بیابانی؛ ملیحه سیاوشی
چکیده
با ظهور اینترنت فرصتهای جدیدی برای شرکتهای کوچک و متوسط ایجاد شده است تا بتوانند روشهای نوین بازاریابی همچون بازاریابی رسانههای اجتماعی را اتخاذ کنند. از آنجاییکه بررسی ادبیات نشان داد که پذیرش بازاریابی رسانههای اجتماعی میتواند تحت تاثیر ویژگیهای شرکت و زمینههای داخلی و خارجی قرار بگیرد؛ بنابراین محقق دراین پژوهش ...
بیشتر
با ظهور اینترنت فرصتهای جدیدی برای شرکتهای کوچک و متوسط ایجاد شده است تا بتوانند روشهای نوین بازاریابی همچون بازاریابی رسانههای اجتماعی را اتخاذ کنند. از آنجاییکه بررسی ادبیات نشان داد که پذیرش بازاریابی رسانههای اجتماعی میتواند تحت تاثیر ویژگیهای شرکت و زمینههای داخلی و خارجی قرار بگیرد؛ بنابراین محقق دراین پژوهش به بررسی زمینههای پذیرش بازاریابی رسانههای اجتماعی و تاثیر آن بر عملکرد شرکتهای کوچک و متوسط پرداخت. جامعه آماری مورد بررسی در این مطالعه را شرکتهای کوچک و متوسط استان هرمزگان تشکیل داد. جهت جمعآوری دادهها از ابزار پرسشنامه استفاده و در بین 143 شرکت توزیع گردید. مدل ایجاد شده و روابط بین متغیرها با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری بررسی شد. نتایج این پژوهش نشان داد عوامل تکنولوژی، سازمانی و محیطی به طور مستقیم بر پذیرش بازاریابی رسانههای اجتماعی تاثیر مثبت و معناداری داشتند. همچنین عوامل تکنولوژی و سازمانی با واسطهگری متغیرهای سهولت استفاده درکشده و سودمندی درکشده بر پذیرش بازاریابی رسانههای اجتماعی بهطور مثبت وغیر مستقیم تاثیرگذار بودند. یافتهها همچنین حاکی از آن بود که پذیرش بازاریابی رسانههای اجتماعی بر عملکرد شرکتهای کوچک و متوسط تاثیر مثبت و قابل توجهی داشت. با در نظر گرفتن این نتایج شرکتها به هنگام پذیرش بازاریابی رسانههای اجتماعی جهت فراهم کردن آمادگیهای داخلی و خارجی باید به نقش عوامل موثربر این پذیرش توجه داشته باشند.